Monday 2 December 2013

LPT2 SIAP SEPTEMBER 2014


KUALA LUMPUR 22 Julai - Projek Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2) yang mengalami kelewatan dijangka dapat disiapkan sepenuhnya dan dibuka kepada lalu lintas menjelang September 2014.
Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof berkata, sehingga 30 Jun lalu, projek lebuh raya sepanjang 184 kilometer itu telah mencapai kemajuan fizikal sebanyak 88.5 peratus.

Katanya, projek yang dimulakan pada 2006 itu mengalami kelewatan berikutan terdapat 10 daripada 16 pakej utama terpaksa ditamatkan dan ditender semula kerana kontraktor-kontraktor terlibat menarik diri akibat kenaikan harga bahan binaan di pasaran dunia.

“Kerajaan terpaksa melantik kontraktor baharu untuk meneruskan projek-projek terbengkalai, berdasarkan tempoh kontrak semasa, pakej terakhir LPT2 yang sedang disiapkan adalah pakej tujuh melibatkan laluan dari Bukit Mempusi ke Felda Kerteh 6, Kemaman sepanjang 13.5 kilometer," katanya dalam sidang Dewan Negara hari ini.

Beliau menjawab soalan Senator Toh Puan Zaitun Mat Amin yang bertanyakan kemajuan projek LPT2 serta punca kelewatan projek tersebut.

Menurut Fadillah, meskipun projek itu belum siap sepenuhnya, kerajaan telah melaksanakan pembukaan LPT2 secara berperingkat mulai Ogos 2011 lalu melibatkan jajaran utara sepanjang 72 kilometer dari persimpangan bertingkat Bukit Besi ke persimpangan bertingkat Kuala Terengganu.

Sementara itu, dalam perkara berasingan, Fadillah memberitahu, Kerajaan Pusat akan membina jambatan baharu yang dianggarkan bernilai RM100 juta bagi merentasi Sungai Baram di Long Lama, Baram, Sarawak.

“Pada peringkat awal cadangan, projek ini di bawah bidang kuasa kerajaan negeri Sarawak tetapi berikutan skop kerja yang kompleks dan kos yang tinggi, projek ini telah diambil alih oleh Kementerian Kerja Raya," katanya yang menjawab soalan Senator Lihan Jok


© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment

Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri yang di adakan pada 28 Jun 2018, tahniah kepada semua warga sekolah yang menjayakan program ini dengan ...